Headset a virtuální realita ve hře

Headset pro virtuální realitu je zařízení nasazované na hlavu, jehož cílem je poskytnout zážitek z virtuální reality, ať už pro účely 3D simulace či hraní počítačových her. Skládá se ze stereoskopického displeje, jenž zobrazuje obraz pro každé oko zvlášť, a ze senzorů, které snímají pohyb hlavy (gyroskopy, akcelerometry, systémy se strukturovaným světlem). Některá zařízení obsahují i zabudovaná sluchátka, oční senzory a herní ovladače. Headset má široké využití zejména při hraní her.

Žánry

Herní žánry se dnes nejobecněji kategorizují do těchto žánrových skupin (viz níže), přičemž u některých titulů dochází k prolínání žánrů nebo vytváření specifických podžánrů. Žánry se liší způsobem zásahu hráče do hry a nabízenými prostředky programu k interakci.

  • akční
    • bojovka (Beat 'em up, Hack 'n' slash)
    • plošinovka
    • MOBA
  • akční adventura
    • stealth
    • survival horor
  • adventura
    • textová adventura
    • grafická textovka
    • grafická point and click adventura
    • 3D adventura
    • Vizuální román
    • Interaktivní film
  • střílečka
    • FPS (střílečka z pohledu první osoby)
    • TPS (střílečka z pohledu třetí osoby)
    • MMOFPS
    • Shoot 'em up
    • Taktická střílečka
  • strategie
    • tahová strategie (TBS)
    • realtimová strategie (RTS)
    • budovatelská strategie
    • tower defense (TD)
  • simulátor
    • simulátor života (The Sims, Second Life atp.)
    • dopravní simulátor (letecký, vlakový, atp.)
    • virtuální bojiště (simuluje bojiště složené nejméně ze dvou složek armád – pozemní, letecké, námořní)
  • sportovní
    • závodní
    • týmové
    • kompetitivní
    • sportovně založené souboje (box, wrestling)
    • sportovní manažer
  • hra na hrdiny (RPG)
    • akční RPG, „diablovky“ - akce a vývoj postavy má přednost před příběhem
    • epické RPG - příběh je velice silnou stránkou hry
    • MMORPG (Massive multiplayer online role play game – masivně multiplayerová online hra na hrdinu)
  • ostatní
    • arkáda
    • logické
    • hudební
    • deskové / karetní hry (proti počítači nebo online po síti)
    • pro příležitostné hráče

Počítačové hry o více hráčích

Takové hry se dají hrát s jinými hráči. Různí hráči se mohou pomocí „sesíťování“ všech svých počítačů (nebo pomocí internetu) a napojením/přihlášením setkat v reálném čase v programu jedné a tytéž hry, s cílem kooperativního jednání nebo naopak se setkat jako protivníci či vytvořit v některých hrách i rozličné nepřátelské nebo spřátelené týmy. Hry o více hráčích (Multiplayer) jsou velmi populární mezi počítačovými hráči a to zejména proto, že lidský protivník či spoluhráč je mnohem atraktivnější volbou ve virtuálním světě, nežli počítačem ovládaný subjekt. Hry nabízí spektrum nápadů a možností využití herního prostředí hráčům, odvíjející se od žánru i technologického zpracování hry. Dnes téměř každá komerčně úspěšná hra nabízí možnost hry více hráčů.

Hry hrané po Internetu

Podrobnější informace naleznete v článku Online hra.

Online hra je počítačová hra, která umožňuje hraní po internetu. Buď je hra specificky pro takovou hru více hráčů navržena, nebo nabízí online hru jako druhou možnost vedle hry pro jednoho hráče bez potřeby připojení k síti.

Dělí se do těchto kategorii:

  • MOBA (Multiplayer online battle arena)
  • MUD (Multi-User Dungeon)
  • MMOG (Massively-Multiplayer Online Game)
    • MMORPG (Massively-Multiplayer Online Role Playing Game)
    • MMORTS (Massively-Multiplayer Online Real-Time Strategy)
    • MMOFPS (Massively-Multiplayer Online First Person Shooter)

Hry hrané na jednom počítači

Na jednom počítači může až několik hráčů najednou zasahovat do dění na obrazovce (běžně až čtyři), přičemž počet hráčů, kteří zasahují do hry je obvykle limitován samotnou hrou nebo množstvím ovládacích zařízení, které jsou k počítači k dispozici nebo jejich možností je k počítači připojit. Tento způsob hraní už však dnes u komerčních titulů nebývá k vidění, zejména pro značné nepohodlí několika hráčů tísnících se u jedné obrazovky, a tak zůstává doménou hlavně starších akčních arkádových her např. typu Dyna Blaster nebo závodů vozidel (např. Lotus) apod.

Hotseat

Na tuto kapitolu je přesměrováno heslo Hotseat.

Tento způsob či mód hraní ve více hráčích je stále využíván zejména u her hraných po kolech (především strategických her jako Heroes of Might and Magic). Hráči se střídají pouze na jednom počítači, což je výhoda, délka hraní se však může neúměrně protahovat, což bývá ošetřeno např. časovým limitem. Je zároveň na nich, zda sledují tahy protivníka či ne.

Split screen

Na tuto kapitolu je přesměrováno heslo Split screen.

Split screen je multiplayerový mód k vidění u starších her, zvláště těch, které ještě nepodporovaly hraní po síti. Spočívá v rozdělení obrazovky do několika částí, podle počtu hráčů. Každý hráč pak vidí na obrazovce svou část hry. Obrazovka se však u některých her ani dělit nemusí, sdílí-li všichni hráči stejný pohled (např. Dyna blaster), přesto stále platí, že hrají všichni najednou: nestřídají se, nýbrž ovlivňují se ve hře v reálném čase.

Boti

Bot (zkráceně z "robot", programový) je počítačem simulovaný hráč užívaný k tréninku nebo i k hraní, když není momentálně možnost živých spoluhráčů. Některé AI jsou jen primitivní (a jako protihráči jen slabí), jindy jsou vůči hráči (human player) ve výhodě: rychlostí zpracování dat, přístupem k informacím, ke kterým hráč nemá přístup, uplatněním pravidel platným jen pro počítačem řízené postavy... Mohou proto mít nastavitelné atributy, z čehož pak vyplývá vyváženost obtížnosti a vůbec hratelnost.

Související informace naleznete také v článcích umělá inteligence a bot.

Hry hrané po místní síti

Hry hrané po místní síti se hrají hráči proti sobě navzájem (PvP) nebo spolu proti postavám počítačů. Počet možných hráčů je omezen enginem hry. Nejčastěji používají protokol TCP/IP. Jeden hráč zakládá hru a stává se tedy „hostitelem“, ostatní hráči se k němu připojují jako „klienti“. Hostitel přednastavuje vlastnosti hry buď v menu nebo přes konzoli. Moderní hry umožňující multiplayer po LAN v sobě často mívají implementovanou možnost na založení samostatného serveru (např. pro správu herního prostředí, tzv. Dedicated server v Counter-Strike).

Autor příspěvku: PetrPikora.com

PetrPikora.com
Chcete-li nás kontaktovat, využijte kontaktní formulář výše.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *